wtorek, 9 kwietnia 2013

"Macierzyństwo to łatwizna... i inne kłamstwa, które słyszą świeżo upieczone mamy"


tłumaczenie: Anna Kanclerz

tytuł oryginału: It gets easier! And other lies we tell new mothers
wydawnictwo: Septem
data wydania: 2008 (data przybliżona)
ISBN: 9788324621330
liczba stron: 208
kategoria: poradniki
ocena: 4/6

 Pamiętam, gdy spodziewałam się pierwszego dziecka byłam bombardowana informacjami, co jak i dlaczego oraz napastowana z każdej strony radami od przyjaciółek, dobrych cioć, teściowej itp, jak mam postępować z noworodkiem. Naciskano na mnie, że karmienie piersią jest przymusem, bo inaczej wszelkie nieszczęścia, które spotkają w przyszłości moje dziecko to będzie moja wina. A , bo chorowite będzie, a to, że nie poradzi sobie w relacjach z rówieśnikami itp. Teściowa to "radziła", jak ma dziecko spać , ubierać go itp. Istny szał.
Kiedy nadszedł dzień rozwiązania, to myślałam, że odpocznę od tych wszystkich "dobra rada". Jakże się myliłam. Gdy karmienie piersią stało się dla mnie bolesną udręką i byłam już na skraju nerwowego wytrzymania, to nie znalazłam wparcia w personelu. To właśnie on nakładał na mnie kolejne brzemię w postaci poczucia winy, bo tyle matek dało rady, a ja być może mam za małe zaparcie, zbyt szybko się poddaje. I powiedzmy sobie szczerze, gdy po dwóch tygodniach skapitulowałam, to poczucie winy towarzyszyło mnie, aż do drugiego dziecka. Aż szkoda, że nie miałam wówczas pod ręką "Macierzyństwo to łatwizna... i inne kłamstwa, które słyszą świeżo upieczone mamy" , autorstwa Claudine Wolk.
Claudine Wolk jest autorką licznych felietonów i artykułów poświęconych macierzyństwu. Prowadzi również stronę internetową www.help4newmoms.com dla świeżo upieczonych mam. Aktywnie zajmuje się także problemem kobiet wracających do pracy zawodowej po "odhodowaniu" dzieci. Mieszka na Wschodnim Wybrzeżu  Stanów Zjednoczonych z mężem i trójką dzieci.
"Macierzyństwo to łatwizna...i inne kłamstwa, które słyszą świeżo upieczone mamy" , to nie jest kolejna książka z poradami , jak i dlaczego. Jest to lektura, która obala mity tak głośno głoszone. Takimi mitami są m.in. ,że pierwszy rok jest najgorszy, że zaraz po urodzeniu dziecka młoda mama wraca do figury sprzed ciąży, że musi karmić na godzinę, że jej życie się zmieni diametralnie , bądź trzeba dobrej organizacji, by macierzyństwo przetrwać.
Czytałam tą pozycję i miałam wrażenie, że czytam o sobie z czasów, gdy byłam matką jednego dziecka, bo przy kolejnym kobieta, rodzice są mądrzejsi, bardziej asertywny, potrafią dać odpór "dobrym radom" , ale przede wszystkim są bogatsi w doświadczenia.
Uważam , że jest to ciekawa , inna pozycja. Czwóreczkę dałam dlatego , ponieważ już jestem bogatsza w moje osiągnięcia w "pracy" matki i wiele poruszanych przez pisarkę kwestii mam już za sobą. Jednakże młodym i przyszłym mamom polecam. I dodam coś od siebie "Wierzcie w siebie i słuchajcie tylko i wyłącznie swojego serca".

1 komentarz:

  1. Hey cool blog, just wondering what anti-spam software program you use for comments as a result of i get heaps on my blog. Anyway, in my language, there usually are not a lot good source like this.
    I admire what you have done here. I like the part where you say you are doing this to give back but I would assume by all the opinions that this is working for you as Find a driving test sooner to save time and money.

    OdpowiedzUsuń